Seisoene van die Siel – Riaan van der Merwe

Vooraf-verskoning…

Ja, ek het lank laas hier ge-post en ek voel duly skuldig. Skuldig, skuldig, skuldig! Mea culpa! Ek is bloot te besig met ander dinge. Ek is – wat is pre-occupied in Afrikaans? Dis soos ‘n toiletdeur wie se slot skielik voor jou geskuif word van VACANT na OCCUPIED: onverbiddelik en finaal. “Hierdie toilet is ‘pre-occupied’ en jy moet maar ander plan maak, jy moet jouself inhou, jy moet wag”.  ‘n Totaal ontoepaslike beeld! Hoe ook al, ek doen verskillende dinge en was BESIG. Ek het wel tussendeur gelees, maar die een is te oorbekend en die ander te nonsens. Die boek hieronder was egter oulik en ek wil iets daaroor skryf. Ek is al weer met ‘n ander oulike boek besig, maar daaroor later.

Seisoene van die Siel – Riaan van der Merwe (2014, Communitas)

Koop dié boek in die Mall by hulle boekeweek, wanneer al die charities tweedehandse boeke uitstal, tientalle tafels vol. Hierdie is weer my tipe boek. Dr Riaan van der Merwe is ‘n leraar en geestelike begeleier wat weet waarvan hy praat. Hy was by Taizé, by Iona, by L’Abri, hy ken geestelike begeleiding en ken die kontemplatiewe spiritualiteit. Hy ken Merton, Nouwen, Scott Peck, Benner beter as ek en jy. Hy het oorsee studeer in dié dinge. Hy was oor die wêreld by retreats en bied dit ook aan. Hy was deur sy eie krisisse. Ek wil eintlik by hom gaan vir geestelike begeleiding (hy’s in die noordelike voorstede van Kaapstad), maar die afstandjie hou my so ‘n bietjie weg – maar dalk moet ek hom tog nader.

Hy skryf ‘n kort boekie, met net die nodige inligting, vol gedigte en gebede, sodat dit meer ‘n handleiding kan wees vir die praktyk as ‘n klomp teorie. Elke hoofstukkie eindig met ‘n “praxis pietatis” – geestelike oefeninge. Die boek gaan oor die seisoene van die lewe en hoe om geestelik met daardie seisoene om te gaan. Ek som op:

Hoofstuk 1 – Sy eie storie en die feit: life is hard, life is beautiful. Die lewe loop in seisoene: daar kom ‘n tyd vir alles.

Hoofstuk 2Organiese geestelike groei behels dat God, wat alleen die groei kan gee, met jou besig is. Wat kan ons doen? Ons kan net doen wat die boer doen: ons kan die beste omstandighede skep vir groei om plaas te vind. Dit doen ons deur die gebruike of gewoontes van ons geestelike lewe, ons “geestelike dissiplines”. Geestelike dissiplines is die ruimtes wat ons in ons lewe maak om God te beleef. Voorbeelde is gebed en die Woord en gaan dan na afsondering, vas, stilte, diens, die byeenkomste, onderwerping, belydenis, studie, lof en baie, baie ander.  Riaan gaan sekere dissiplines by sekere seisoene van die lewe pas.

Hoofstuk 3 – God werk nie op ‘n vaste formule af met elke mens nie. Elke mens se reis is uniek. Maar almal bevind hulle in ‘n seisoen. In hierdie hoofstuk gee hy die kenmerke van elke seisoen, en hy werk met vyf seisoene: Lente, Somer, Herfs, Winter en dan Nuwe Lente. Hy bespreek op ‘n kaart wat die kenmerke van elke seisoen is, sodat jy kan weet waar jy jou bevind, wat die hoofuitdagings en die vernaamste risiko’s vir vasval. Ek is nou in ‘n tipe herfs-winter, met tekens van ‘n nuwe lente.

Hoofstuk 4die Lente-seisoen

Lente is die seisoen van geestelike ontwaking of nuwe lewe. Goeie geestelike dissiplines vir hierdie seisoen is:

  • Studie
  • Aanbidding
  • Viering

Hoofstuk 5die Somerseisoen

Somer is die seisoen van groei en floreer. Goeie geestelike dissiplines vir hierdie seisoen is:

  • Gemeenskap
  • Diens

Hoofstuk 6die Herfs-seisoen

Herfs is die seisoen van vrug en stroping. Goeie geestelike dissiplines vir hierdie seisoen is:

  • Examen
  • Geestelike Begeleiding

Hoofstuk 7die Winterseisoen

Winter is die seisoen van verdieping. Goeie geestelike dissiplines vir hierdie seisoen is:

  • Afsondering en stilte
  • Kontemplatiewe gebed

Hoofstuk 8die Nuwe Lente

Nuwe Lente is die seisoen van herontwaking. Goeie geestelike dissiplines vir hierdie seisoen is:

  • Eenvoud
  • Geestelike ritmes

Hoofstuk 9Liggaam en siel deur die seisoene

Kort gedagtes oor dissiplines wat die liggaam toewy en bou

Hoofstuk 10Anderkant seisoene

“Alles op sy tyd”, sê die Prediker en dan sê dat God ook vir ons ‘n gevoel gegee het van die “onbepaalde tyd”. Ons is deel van iets veel groter.

In ‘n sin is al hierdie temas oorbekend. Dis die temas wat NOU in die geestelike gesprek belangrik is. Dis soos ons geestelike groei NOU verstaan. Ek het self ook oor al oor hierdie temas geskryf (kyk hieronder vir kursusse waarin dit voorkom). Maar ek het wel waarde geput, hoor:

  • Ek het weer gesien wat my seisoen is en ek verstaan beter hoekom ek die dinge doen wat ek doen en hoekom ek voel wat ek voel.
  • Ek het gehou van sommige perspektiewe wat hy bied. Hy is meer gereformeerd as ek en ek is meer charismaties, dalk – maar ek het ook ‘n baie goeie inleiding in die kontemplatiewe gehad.
  • Ek love dit dat hy die vyf seisoene gebruik, van Calhoun, lyk my, bekendstel, nie vier nie, want anders eindig ons in die donker winter en DIT is doodgewoon nie wat die Bybel ons leer nie!

So – dankie.

Ons kursusse wat die tema van geestelike dissiplines insluit is:

Kliek gerus op die skakels om meer hieroor te lees

Dissiplines van die Meester – oor geestelike dissiplines

Veelkleurige Kleed – ons kursus oor gebed

Geestelike Vorming – ons “basiese dissipelskap”-kursus

Geestelike Lewe – ons kursus oor die dieper lewe

 

About Jimi le Roux

For more info visit my website at www.jimileroux.com Beskou all artikels deur Jimi le Roux

Lewer kommentaar

